Page 24 - Kunst en historie
P. 24

Joost van den Toorn
In het werk van Joost (1954) laat hij zich inspireren door etnografica en outsiderkunst, waarvan hij zelf een uitge- breide collectie bezit. Zijn eigen kunstwerken hebben vaak een cartoonesk uiter- lijk, waarbij oude symbolen worden gecombineerd met populaire beeldtaal. Ze geven uitdrukking aan onder andere de thema’s dood, religie en seks.
De motieven in zijn beelden zijn ernstig, vrolijk én morbi- de als in sommige populaire culturen, zoals cultfilms en stripverhalen. Er is sprake
van een vervorming en een verbastering zoals je die ook bij jeugdculturen (denk aan de emo’s) tegenkomt; een goedkoop, oppervlakkig ontlenen van motieven uit
de echte wereld die echter wel een noodzaak heeft. Een fascinatie komt niet toevallig vaak bij jongens voor die een leeftijd hebben, waarop zij ideaal kanonnenvoer zijn. De manier waarop Van den Toorn die vertekening hanteert, bindt zijn ervaringen en in- spiratiebronnen. De beelden van Joost zijn in bezit van vele privécollecties en musea, waaronder het Kröller Muller.
Het beeld heeft de titel Drunken Master.
   




























































































   22   23   24   25   26